Szeretettel köszöntelek a Biblia és tudomány. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Biblia és tudomány. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Biblia és tudomány. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Biblia és tudomány. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Biblia és tudomány. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Biblia és tudomány. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Biblia és tudomány. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Biblia és tudomány. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Írta: id. Rákócza Richárd
Kedves Öcsém! Dühös, keserű levelet kaptam Tőled. Egy tudományos, ismeretterjesztő folyóiratban olvastad Neves Etológus cikkét, amelyben minket – embereket – a csimpánzok unokatestvérének nevez. Azt hitted, hogy a Vasfüggöny lebontásával új, tiszta eszmék áramlanak szegény honunkba. Hogy új erőre kap a Teremtés gondolata…
Kedves Öcsém! Olvastam azt a cikket. Pontatlan
vagy. Neves Etológus nem állította, hogy a csimpánzok az unokatestvéreink.
Neves Etológus csak hivatkozott egy – már elhunyt – etológusra: Konrad
Lorenzre. Ő mondta, hogy a csimpánz az ember unokatestvére. Lorenz professzorra
hivatkozni, egyáltalán: Tekintélyekre hivatkozni divatos már vagy kétezer éve.
A tudást, a haladást évezredek óta
fojtogatják a Tekintélyek.
Arisztotelész volt hajdan a Tekintélyek
Tekintélye. Krisztus születése előtt
384 esztendővel látta meg a napvilágot. Ő lett a
világhódító Nagy Sándor
nevelője, filozófus volt és számos könyv
szerzője. Tekintéllyé vált. A benne és
a többi Tekintélyben való hit az, amikor már
nem a dolgok természetéből, hanem
a Tekintélyek – Auktoritások –
állítása szerint gondolkodunk.
Arisztotelész sok könyvet írt, egyet Az ember
anatómiájáról. Ezt a könyvét is
másolták kétezer esztendeig, míg Galilei ki
nem fakadt ellene.
Galilei neve neked is ismerős, kedves Öcsém, a fizikaórákról bizonyosan,
hiszen kísérleteivel ő alapozta meg a kinematikát és a mechanikát. Hanem van
egy alig ismert munkája: a Párbeszédek. Ebben a művében egy anatómus bemutatja
konzervatív barátjának, hogy az idegek kiindulópontja nem a szív, hanem az
agyvelő. Ott fekszik előttük a felboncolt holttest. Mit mond erre az
Arisztotelészen nevelkedett tudós?
„Oly világosan és szembeszökően mutattál be mindent, hogy ha nem állna ezzel
szemben Arisztotelész szövege, mely világosan azt mondja, hogy az idegek
kiindulópontja a szív, kénytelen lennék elismerni, hogy igazad van.”
Talán ekkor kezdődött az akkor-se-hiszem-el-ha-látom kora, ami még napjainkat
is mérgezi.
Egely Antal fizikus, aki a Központi Fizikai Kutatóintézetben dolgozott, ezt
írja 1989-ben megjelent könyvében:
„Itthon lépten-nyomon tilalomfákba
ütköztem a munka során, néha egészen
furcsa
okokból. A mágneses anomáliák
mérésénél például
azért nem kaptam engedélyt a
mérés lefilmezésére, mert nem
akarták, hogy bárkivel is bármiféle
vitába
keveredjünk. A vízforgatási
kísérleteket azért tiltotta be egy
akadémikus, mert
azt mondta, hogy: ’Akkor sem hiszi el, ha látja és
ilyen dolog nincs, mert nem
lehet és azért nem lehet, mert nincs’.”
Látod, kedves Öcsém, itt van az akkor-se-hiszem-el-ha-látom kora a
harmadik évezred küszöbén!
Nézzünk egy
másik ókori Tekintélyt:
Strabónt. Fiatalabb Arisztotelésznél, Krisztus
születése után 63-ban látta meg
a napvilágot. Csodálatos könyveket írt az
akkor ismert világról. Rendkívül
színes földrajzi, néprajzi és
társadalomtudományi leírást nyújt
Geographika
című könyvében, de leírt nem egy
szamárságot: ugyan hogyan kell majmot fogni?
„Ennek az állatnak a
vadászata kétféleképpen
történik. Utánzó hajlamú és a
fákra menekül. Amikor tehát a vadászok a
fákon
ülve látják őket, egy tál vizet tesznek le
előttük, s a szemüket öblögetik
benne, azután víz helyett egy léppel telt
tálat téve oda eltávoznak és
messziről lesik őket. Az állat erre leugrott, bekente
magát léppel, s amint a
szemét behunyta, a szempillái összeragadtak; akkor
azok odarohannak és élve
fogják el. Ez az egyik módja”, folytatja
Strabón, „a másik pedig a következő:
zsákokat húznak fel, mint nadrágokat, majd
eltávoznak, de másokat hagynak ott,
melyek bozontosak és belül léppel vannak bekenve; ha
ezekbe bebújnak, könnyedén
el lehet őket fogni.”
Telt-múlt az idő, múltak az évszázadok. Felvirágzott és megbukott a Római Birodalom, Atilla hunjai fenyegették Európát, a magyarok bejöttek ide, a Kárpát-medencébe, a tatároktól rettegtünk, aztán létrejött a török világbirodalom, felfedezték Amerikát, győzött a francia forradalom, gyarmatbirodalmak születtek – és ha hiszed, ha nem, kedves Öcsém, Strabón fantazmagóriáját másolták századokon át majdnem kétezer évig!
Itt van a kezemben Peregriny Elek Természettörténet
című munkája 1852-ből. Ő is leírja, hogyan kell majmot fogni!
„Egy ember például, olly helyen, hol
leginkább tartózkodnak, csizmáit
többször
fel és lehúzza, ott hagyván egy pár
csizmát, melly belőlről szurokkal van be
kenve, odébb áll. Erre a majmok legottan ott teremnek, a
szurkos csizmákat nagy
mohón felhúzzák, s így minthogy a
mászás és futásban gátoltatnak,
fogságba kerülnek.
Vagy pedig egy tál vízből valaki arcát mosogatja előttök, s eltávozván, egy
tálban enyves vizet hagy hátra. A majmok tüstént oda sietnek, ábrázatukat
hasonlóképp megmosandó, s az enyves vízzel szemeiket úgy beragasztják, hogy
azután mit sem látnak s úgy elfogatnak.”
Aztán itt van előttem egy másik könyv: Raff
György’ Természethistóriája
Gyermekek’ számára. A’ kor’
kívánatához alkalmazva kijavította
Stancsics Mihál.
Harmadik, kitisztázott kiadás. Tizennégy
színezett táblával ’s egy
czímképpel.
Pesten, Emich Gusztáv sajátja. 1846. Raff György
könyvében is olvashatni,
hogyan fogjunk majmot. Ő is leírja az enyves vízzel
való szemragasztást, a
szurkos csizmácskákat – ez is haladás a
Strabón-írta belül bozontos zsákhoz
képest, de újat is javasol. Íme:
„…vagy ismét, hol lehúzza, hol
felhúzza az
ember előtte nadrágját, ’s egy kicsiny,
gyantával bekent nadrágcsát tesz elibe.
Már mivel igen nagyon kandi, és rendesen mind azt
megcselekszi, a’ mit lát,
tehát felhúzza ezen ragadós nadrágot is
’s íme az ostoba, nem tud többé futni,
annál kevésbé ugorni, ’s így
fogságba kerül.”
Strabón segedelmével nem csak majmot, de elefántot is foghatunk! Hogyan? Íme a
mód:
„[Az elefántevők] megjegyzik maguknak azokat a fákat, amelyekhez az elefántok
támaszkodva pihenni szoktak, a másik oldalról odalopódznak és a tövénél
bevágják. Amikor tehát az elefánt odamegy és nekitámaszkodik, a fa eldőltével
maga is elesik, felállani pedig nem tud, mert lábszárcsontja egyenes és nem
hajlik…” Ezután az elefántevők megölik, feldarabolják stb.
Kedves Öcsém! Már Strabón
születése előtt láttak Európában
elefántokat, hiszen
Hannibál harminchét elefánttal – és
sok ezer katonával – ostromolta Rómát.
Később a Birodalom cirkuszaiban is szerepeltettek
elefántokat, százféleképpen
kínozták a szegény ormányosokat. Az emberek
ezrei, tízezrei látták, hogy az
elefántnak igenis hajlik a lába! Strabón műveit
mégis másolták, nemzedékről
nemzedékre adták tovább ezt a
szamárságot. Hogy meddig? Kapaszkodj meg, kedves
Öcsém, történelmi időben mérve
egészen napjainkig!
Könyvszekrényetekben sok kötetet láttam Herczeg Ferenctől. Mesélted, hogy olvastad tőle a Pogányokat és jót mulattál Huszti Huszt szélhámoskodásán. Vedd csak elő az Emlékirataim című könyvét.
Első elemista koráról így emlékezik az író:
„Előttem is megbukott a tanító úr,
amikor az elefántvadászat titkait elmagyarázta. Az elefánt soha nem fekszik le
a földre, mivel nem tudja behajlítani a térdét, egész lába egy darabból van.
Aludni úgy szokott, hogy nekitámaszkodik a fának. A vadásznak most már csak ki
kell lesnie, melyik az a fa, akkor aztán megfűrészeli és a többi már
gyerekjáték. Az álmos ormányos nekidől a fának, a fa eltörik, az elefánt a
földre esik és mivel nem tud fölkelni, könnyedén el lehet fogni.
Miközben a tanító úr magyarázott, én fölkeltem és azt mondtam:
– Tanító úr, kérem, én láttam elefántot a
cirkuszban, az parancsszóra letérdepelt.
– Akkor járjon a szád, ha kérdezlek! –
utasított rendre a szigorú pedagógus.”
Ferike tehát szembeszállt Strabón kétezer
éves szamárságával. Igaz,
letorkolták, de bizonyára a századforduló
adta meg a kegyelemdöfést a merevlábú
elefántról szóló mesének.
Elismerem, hogy annak idején nem minden szegény, falusi tanító látott elefántos
állatseregletet, hanem a fecskék bizonyára ott repkedtek a szemük előtt!
Raff György Természethistóriájában a fecskék is szerepelnek. A szerző a kor
divatjának megfelelően beszélteti az állatokat, azok magukról vallanak:
„Én pedig, partifecske, gödrökben,
vízárkokban és magas partokban csinálok
fészket… őszön és télen át
fészkemben, a sziklák hasadékaiban ’s odvas
fákban
rejtem el magamat és ott vagyok egész tavaszig
némi ájulásban… ’s így
cselekszenek rokonaim is a’ kövifecskék. A
házi és füstifecskék pedig lábaikat
és fejüket egymásba dugván csomóstul
elbuknak a’ tóba, és szintúgy nem fulladnak
’s nem döglenek meg mint én, hanem kikeletkor
ismét elevenen jőnek elő.”
Mindez 1846-ban nyomatott – mint írtam – és
„a’ kor kívánatához alkalmazva
kijavította Stancsics Mihál”.
A fecskékről írtak után egy oldallal
következik ebben a könyvben „A’ Lappantyu”.
„Miért hívják lappantyúnak.
Azért, mert lappangva jár és este mint a’
tolvaj.
Hát kecskefejőnek miért nevezték? Mert
Arisztotelész, a’ természetet
vizsgáló
bölcs azt költötte róluk, hogy éjjel
a’ kecskeólakba mennek, ’s ott a’
kecskéket kiszopják. Arisztotelész után
Plinius ismét azt írta felőlük, ’s így
terjedett el a’ mese hovatovább. De most már egy
okos ember sem hiszi azt.”
Talán Stancsics – Táncsics? – volt az, aki sarkára állt „A’ Lappantyu”
érdekében, de hogy az Arisztotelész-Plinius páros a ludas a fecskékről írt
minősíthetetlen marhaságokért, az szinte bizonyos.
Most látom, kedves Öcsém, jól elkanyarodtunk
a majmoktól és a majomrokonságtól.
Mikor Herczeg Ferike vitába szállt a tanító
úrral, már Darwin volt a Tekintély.
Már megjelentek a könyvei, melyek azóta is
közkézen forognak, köztük az ember
eredetéről szóló elmélete. Munkái
felrázták a tudományos világot és ez
nagyszerű volt. Hanem a darwinizmusnak az a
szerencsétlensége, hogy mindenki a
saját szája íze szerint magyarázza.
Tanítványai közül Haeckel alapozta meg a
német nemzetiszocialista tanokat, Engels
értelmezését beleépítették a
marxi-lenini tételekbe, a kapitalisták pedig igazolva
látták a kizsákmányolást,
mint a természet rendjét.
Darwin Az ember eredete című munkájában írt ugyan az ember és az emberszabású
majmok „unokatestvérségéről”, de nem ő volt az első, aki ettől a gondolattól el
volt ragadtatva. Linné, a nagy rendszerező már a tizennyolcadik században
lelkendezett az ember és a majom hasonlóságán. El is felejtettük, de a marxisták
elővették a lomtárból.
1951-ben vagy 1952-ben jelent meg egy füzetecske dr. M. M. tollából. Címe: Az
emberszabású majmok. A borító belső oldalán az olvasható, hogy:
Ez a füzet a Társadalom- és
Természettudományi Ismeretterjesztő Társulat
Központi Biológiai Szakosztálya Állat-
és Növénykerti munkabizottságának
szerkesztésében készült.
Nos, ebben a Tekintélyek-szerkesztette füzetben olvastam
Linné vélekedését az
emberszabású majmokról. Szó szerint
közlöm, fordítójának
magyartalanságaival
együtt:
„Az ember unokaöccsei. Kétségtelenül egy
élő lény sem áll közelebb az emberhez,
mint a majmok. Ezeknek arca, kezei, lábai, karjai és
lábszárai, mellkasa és
zsigerei hozzánk a leginkább hasonlítanak.
Számos mókájuk, vidámságuk és
bohóságuk, mindannak utánzása, amit
láttak, annyira hasonlítanak reánk, hogy
alig lehet megtalálni a határt, amely őket tőlünk
elválasztja.”
Dr. M. M. ugyancsak csitítgatja Linné lelkesedését, mert így folytatja: „Ez
ugyan túlzás, de sok igazság rejlik benne."
Mellékelem az Antropomorpha – vagyis az
emberszabásúakat ábrázoló
képet Linné
könyvéből… Íme, itt van a Troglodita, a
Lucifer, a Szatír és a Pigmeus… Dr. M.
M. aztán sorolni kezdi, hogy milyen sok mindenben
hasonlítanak a csimpánzra:
„A csimpánz ugyanolyan
fogékony a TBC-re, mint mi, emberek.”
Csakugyan sok szegény majom pusztult-pusztul
el az állatkertekben ebben a kórban, de a szarvasmarha is megkaphatja ezt a
betegséget. (Ezért pasztörizáljuk a tejet.) A veszettséget is megkapja a kutya,
a róka, a macska, ez azért még nem bizonyítja, hogy a veszettséget hordozó,
vagy közvetítő állatoknak rokonai vagyunk. Ugyanígy van ez a száj- és
körömfájással, vagy a rettenetes lépfenével, ami egyaránt pusztít embert,
állatot.
Jó, jó, de azért a csimpánz mégiscsak
hasonlít az emberre?
Valóban hasonlít, de csak annyira, ahogy ezt
a konvergencia1 törvénye megszabja. Ezt a szót látszólagos hasonlóságnak
fordíthatjuk. Nézz csak rá egy delfinre és egy cápára! Ugye hasonlítanak
egymásra? Pedig az egyik hal, a másik pedig melegvérű emlősállat! Mégis
„hasonlítanak” egymásra, mert torpedóalakjuk a legalkalmasabb forma ragadozó
életmódjukhoz.
Jöjjünk
közelebb a messze tengerektől ide, a kertek
aljára! Nézz meg egy házi nyulat és egy
mezei nyulat! Ugye édestestvéreknek
látod őket? Tapsifülű, nagy testű
rágcsáló mind a kettő! Hanem ez a
hasonlóság
is csak látszólagos, mert az üregi nyúl
– a házi nyúl vadon élő alakja – a
föld
alá építi fészkét, hat-nyolc csupasz
és vak kölyöknek (balra) ad életet, a
mezei nyúl pedig a földre ellik, csak
három-négy fia van, ezek pedig szőrösen,
nyitott szemmel születnek és néhány napos
korukban önállóan esznek!
Mivel a lovat és a
szamarat
eredményesen pároztathatja az, akinek
öszvérre van szüksége, akadnak, akik a
házi nyulat mezei nyúllal(jobbra)
párosítanák vérfrissítés
homályos
gondolatával. Egy ilyen kísérletnek csak egy
– szomorú – következménye lehet: a
mezei kivégzi a házinyuszit.
Tarkóharapással öli meg… Mert ez a két
élőlény
csak látszólag hasonlít…
Nos, lássuk végre a
medvét! Azaz a majmot.
A konvergencia törvénye
szabja meg az ember
és az emberszabású majmok – nagyon
felületes – hasonlóságát, mert az ember
is
erdei lény. A síkságokat csak
lóhátra ülve hódíthatta meg, teve
nélkül nem
boldogulna a sivatagokban – de a sivatagokban is egy-egy erdő
– az oázisok –
jelentik az életet. Mondanom se kell, hogy a havas
hegyoldalakban, vagy a
mocsarakban semmi keresnivalónk. Tehát az erdő, az erdő
adta táplálék határozta
meg az ember és a majom – nagyon felületes –
hasonlóságát.
A darwinisták, de
későbbi követőik is
hangoztatják, hogy a majmok nem az ember ősei – csak az
őseik voltak közösek –,
de mindent elkövetnek, hogy olvasóikat más
belátásra bírják. Íme egy kép
T. H.
Huxley könyvéből. Címe: Az ember helye a
természetben.
Még azt a kis, ölbe vehető
gibbont is odaállítják a sorba legnagyobbnak, hogy azt a képtelenséget képpel
bizonyítsák!
Fejlődési sor! Íme,
itt van a gibbon, az
orangután, a csimpánz, a gorilla és az ember
csontváza. Én viszont hozzáteszem,
hogy ezek az élőlények most, a mi jelenünkben
élnek, tehát nem „fejlődhettek”
egymásból. Ugyanígy közölhetnék
egy macska, egy leopárd és egy oroszlán
képét,
senki se hinné el, hogy a macskából fejlődött
ki a leopárdon át az oroszlán,
akkor se, ha a macska képét az
ötszörösére nagyítják…
A darwinisták további érvekkel is élnek a
fentebb idézett, Tekintélyek-szerkesztette füzetecskében:
„A csimpánz egynejű.” [Sic!] „A hím
[szerintük 70-80 kilogramm a súlya] a fa tövében éjszakázik, védi a
lombkoronában rejtőzködő családját.”
Ebből annyi az igazság, hogy a valójában 40-45
kilós állatok óvakodnak a fa tetején, törékeny gallyakon éjszakázni. Az
egynejűségre még visszatérek.
Huxley óta sok víz lefolyt a Themzén és a
Dunán, de a harmadik évezred küszöbén kiadott tankönyvben nem szégyellte a
tankönyv írója, hogy ilyen „fejlődési sorral” érveljen:
„Íme, gyerekek, jól figyeljetek, itt van a
gorilla, a hegyi gorilla és az ember talpa!”2
Persze, hogy ezek az
élőlények is most, a
jelenben élnek velünk együtt, tehát nem
fejlődhettek egymásból. És ez már a 13.
kiadás!
Menjünk tovább!
A darwinisták másik nagy tétele – a
„fejlődés” mellett – az „alkalmazkodás”.
Tény, hogy minden
emlősállatnak hét
nyakcsigolyája van. Az egérnek is, a zsiráfnak is,
a szarvasmarhának is. A
majom és – természetesen – az ember is
hét nyakcsigolyával forgatja a fejét.
Milyen nagy volt a darwinisták öröme, mikor
felfedezték, hogy a Dél-Amerikában
élő háromujjú lajhárnak kilenc
csigolyája van. Kilenc! Hát persze! Hiszen a
lajhár függeszkedve élő állat. Hosszú
szőre sem úgy nő, mint a többi
emlősállaté: néki a hasán
húzódik a „választék” és
a háta felé „fésülődik” a
szőre. Mivel közmondásosan lassú, kell neki az a
kilenc nyakcsigolya. Jól körül
kell néznie, hogy időben észrevegye a rá leselkedő
veszélyt.
Aztán kaptak egy vödör hideg vizet a
nyakukba. Nem a lajhárok, hanem a darwinista elméletgyártók.
Felfedeztek egy másik fajt, a kétujjú
lajhárt, amelyik nem kilenc, nem is hét, hanem csak hat nyakcsigolyával
forgatja a fejét ugyanolyan eredménnyel, mint kilenccsigolyás rokona.
Maradjunk még egy kicsit a lajhároknál. David
Attenborough, a jeles természetbúvár megfigyelhette egy lajhár születését az
őserdőben, valami ötven esztendővel ezelőtt. Meg is írta Titokzatos állatok
nyomában című szép könyvében:
„A lajhár
szőrzetéről azt tartják, hogy
mikroszkopikus növények egész seregének ad
otthont, amitől az állat
zöldes-barnás színt nyer, ami jelentősen
megkönnyíti számára az ágak
közötti
rejtőzést. A kis lajhár születése azonban nem
nagyon erősítette meg ezt az
elméletet, mivel – tekintve, hogy alig pár perce
született – még nem
fejlődhetett ki a bundájában a saját kiskert, a
színe azonban pont olyan volt,
mint az anyjáé.”
Azóta – mint írtam – eltelt valami ötven esztendő.
Nézem a televízióban a „tudományos-ismeretterjesztő” filmet:
Lajhár úszik a patakban valahol, a
dél-amerikai őserdőben. Nem párt keres, nem is táplálék után kutat, hisz a
narrátor kijelenti: az állat azért ment a vízbe, hogy a szőrzetén tanyázó
algákat megnedvesítse!
Ötven esztendeje, hogy egy
tudós, egy filmes
kutató megcáfolta az algáktól
származó lajhárszíneződést, de az
elmélet él,
éldegél már fél évszázada. Ha
„jól megy”, az elalgásodott
lajhárokról ezer
esztendő múlva is olvashatnak utódaink a
megkövesedett akadémikusok
„jóvoltából”.
Kedves Öcsém!
Visszatérek még a lajhárokra,
mert olyan tulajdonsággal, olyan képességgel
bír ez a húszmillió éve élő faj,
ami igazán figyelemre méltó majomőst kereső
világunkban.
Régóta
rágódnak a filozófusok azon, hogy mi
az, ami az embert megkülönbözteti a majomtól,
egyáltalán: a többi állattól?
A munka?
Pardon. Sok állat végez munkát, gondoljunk
csak a fészeképítő madarakra, vagy a méhekre!
Akkor… az eszközhasználat!
Ez a gondolat is
sántít, hiszen maga Darwin
figyelte meg, hogy egy madárka kaktusztüskével
piszkálja ki az eledeléül
szolgáló férgeket a fakéreg alól.
Kiderült az is, hogy a tengeri vidra a
vízfenékről felhozott kővel töri fel a
kagylót, hogy megehesse. Később a neves
kutatónő, Jane Goodall figyelte meg, hogy egy emlősállat
– a zebramanguszta –
és segy afrikai keselyű kővel töri fel a hatalmas,
kemény héjú strucctojást.
Módosítani kellett a tézist: Nem az
eszközhasználat, hanem az
eszközkészítés
különbözteti meg az embert az állattól.
Jens Bjerre – neves
dán antropológus –
borúlátón nyilatkozott az
eszközkészítéssel kapcsolatban a
Kalahári című
könyvében:
„Néhány
év alatt odáig lehet fejleszteni egy
csimpánzt, hogy kerékpározik és
kanállal eszik, de ahhoz, hogy egyedül
rájöjjön
arra, hogyan kell egy kőbaltát köszörülni
és használni, mintegy huszonötmillió
évre volna szüksége.”
Nem tudom, miért
huszonöt, miért nem húsz-,
vagy ötvenmillió év szükségeltetik
ehhez, én száz év alatt se jönnék
rá…
Aztán jött Jane
Goodall, akiről már írtam.
Fiatal angol lány, aki elhatározta, hogy
életét a csimpánzok
tanulmányozásának
szenteli. Elhatározásának becsülettel eleget
is tett.
Goodall felfedezte:
kőbaltát ugyan nem, de egy primitív eszközt igenis készít a majom! A csimpánzok
ugyanis ágacskákat törnek, hogy termeszhangyát „halásszanak”. A termeszbolyba
dugdossák a gallyakat és a belekapaszkodó rovarokat megeszik.
Jane Goodall és munkatársa – későbbi férje –
le is fényképezték a termeszhalász csimpánzokat. Most még csak
eszközhasználatot láttak.
„De a legizgalmasabb
tevékenységük az volt –
írja a kutatónő –, amikor apró leveles
ágacskákat törtek és használat előtt
letépkedték róluk a leveleket. Ez volt az első
megörökített példája annak, hogy
egy vadállat nem pusztán használja a
tárgyat mint eszközt, hanem valóban át is
alakítja és ekként mutatja be az
eszközkészítés kezdetleges
formáját.”
„Hosszú ideig az
Embert tartották az egyetlen
szerszámkészítő állatnak – folytatja
Goodall –, sőt, az ember meghatározásának
egyik alapvető és általánosan elfogadott
tétele az volt, hogy az egyetlen
élőlény, mely eszközöket készít
szabályos és meghatározott minta szerint. A
csimpánz
természetesen nem meghatározott minta szerint
készíti eszközeit, ennek ellenére
a kezdetleges szerszámkészítő
képességére vonatkozó első
megfigyelések számos
tudóst győztek meg arról, hogy újra és
bonyolultabb módon kell meghatározni az
ember fogalmát. Ha pedig ezt nem tesszük, akkor Louis
Leakey megállapítása
szerint – a meglévő definíciók
alapján a csimpánzt is embernek kellene
tekintenünk.”
Elképzelem, amint Goodall, ez az akkor még
fiatal lány összenéz az ősemberkutatás pápájával…
Hála Istennek, nem
határozták meg újra az
ember fogalmát. Louis Leakey visszatért az
Olduvai-szakadékba és megszállottan
kereste tovább az emberszabású majmok és az
ember közös ősét, Jane Goodall is
folytatta munkáját évtizedeken át.
Mások is bekapcsolódtak az emberszabású
majmok figyelésébe.
Egy kutatónő az orangutánokat tanulmányozza
Indonézia őserdőiben, egy másik csapat a gorillákat vette felvevőgépek
kereszttüzébe.
A filozófusok azonban nem nyughatnak. Annak idején, amikor dr. M. M. a Tekintélyek élén megírta az Emberszabású majmok című füzetét, a béke volt a jelszó. „Magyarország nem rés, hanem erős bástya a béketábor falán!” Ezt hirdették akkoriban a plakátok és a transzparensek. A csimpánz – nem ősünk, de unokatestvérünk – csakis békés állat lehet. Mit ír erről M. M. doktor? Mit eszik a csimpánz?
„Gyümölcsevő. Főleg kóladiót, banánokat és kakaó gyümölcsét eszi.” (Sic!)
Neves Szerzőnek bizony
illett volna tudnia, hogy a banán, vagy a magas
koffeintartalmú izgatószer, a
keserű-fanyar kóladió nem táplálná
ezt a mozgékony, nagytestű állatot. Maradna
a kakaó. Neves Szerzőnek bizony azt is illett volna tudnia, hogy
a
kakaócserjének nincs gyümölcse.
(Gyümölcsön a fák, cserjék közvetlen
táplálékul
szolgáló termését értjük.)
Termésének magjaiból készíti az
élelmiszeripar bonyolult
eljárással az általunk ismert kakaót
és csokoládét. Neves Szerzőnek azt is
tudnia illett volna, hogy a kakaó nem őshonos növény
Afrikában. Amerikából, az
Amazonas menti őserdőkből telepítették
Nyugat-Afrikába. Ültetvényeken
termesztik, majom oda be nem teheti a lábát.
Érdekes, hogy ugyanebben a füzetben, néhány
lappal előbb Neves Szerző idéz egy XVII. században élt utazót, bizonyos
Batellt. Batell szerint a csimpánzok erdőben élnek, gyümölcsöt, fák fiatal
hajtásait, fűneműeket esznek, de az állati táplálékot, a csigákat, apróbb
madarakat, kisebb állatokat sem vetik meg.
A
kóladiós-kakaós étrend a tizenharmadik
oldalon olvasható, Batell megfigyelése a hatodikon.
Bizony, Batell megfigyelése
a jó, az igaz, hiszen háromszáz év
után Jane Goodall leírta, hogy a csimpánzok
erdei antilopokat, erdei disznókat,
páviánkölyköket és felnőtt kacskakezű
majmokat zsákmányolnak; nem holmi banánon,
kóladión, a kakaó gyümölcsén
rágódnak. Persze, hogy a gyümölcsöt is
szívesen megeszik. De honnét ez a
gyakorlat? Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal? Raff
György úr könyvében
olvashatunk a fecskék lehetetlen
sárbanteleléséről, de néhány sorral
odébb
kiigazítják Pliniust és megvédik a
lappantyúkat. Ebben a füzetben leírnak
mindent, ami csak az eszükbe jut, ember legyen a talpán,
aki kibogozza az
igazságot.
Telt-múlt az idő, napjainkban egyesek arra a
következtetésre jutottak, hogy az Ember bizony agresszív lény. Ha az ember
agresszív, akkor unokatestvéreink is azok! Nem egyenes ági, csak unokatestvéri
fokon, de rokonok vagyunk! Jött egy kutató, a japán-amerikai Francis Fukuyama
úr, aki leírta, hogy az élővilágban a csimpánz és legközelebbi rokona, az ember
képes arra, hogy fajtársait szisztematikusan legyilkolja!
„Csimpánzcsapatok
szabályos háborúkat vívnak
egymással, amelyek végén a hímek a
másik horda összes hímjét megölik
és a
megmaradt nőstényeket magukhoz ragadják. Úgy
bánnak velük, mint a rómaiak
Karthágóval.” Megkérdezném Fukuyama
urat, ugyan a győztesek be is szórják sóval
a csata színhelyét?
Jane Goodall, akit már
idéztem, s aki
munkatársaival évtizedeket töltött a
csimpánzok életének megfigyelésével,
leírta a nagy majmok szexuális szokásait is.
Persze, nem „egynejű”, ahogy dr. M. M. úr
írta abban a Tekintélyek-szerkesztette füzetben.
Hiszen a
csimpánznőstény szervezete olyan,
hogy havonta mintegy tíz napig engedi magához a
hímeket, de ez is csak akkor
következik be, ha nem vemhes, vagy nem szoptat, ami azt jelenti,
hogy a
nőstények négy-öt évig is távol
tartják magukat a nemi élettől. Amikor eljön
egy-egy nőstény párzási ideje, akkor a felnőtt
hímek mindegyike párzik vele.
Békésen sorbaállnak és „a
csimpánzhímekre jellemző közönnyel”,
ahogyan Goodall
írja, sorban meghágják a nőstényt. Egy-egy
párzás mindössze tíz-tizenöt
másodpercig tart. Néhány nap után, ha a
felnőtt hímek megunták a dolgot, a
kamaszok is pározhatnak. Tehát szó sincs
családról, egyetlen kismajom se tudja,
hogy ki az apja.
Jane Goodall szép
könyve, Az ember árnyékában
magyarul is megjelent 1980-ban, angolul pedig már 1971-ben
kiadták. Nem tudni,
Fukuyama úr és a hozzá hasonló
„filozófusok” honnét veszik a
bátorságot az
ilyen szemenszedett hazugságok leírására.
Idehaza, a mi Nagy Etológusunk egy kicsit
óvatosabb (Pünkösti Árpád cikke, Népszabadság, 1999. január 16). Szerinte a
beszéd az, ami a csimpánzősből embert csinált:
„Ha a hetes buszon van 150 hely és
felszállnak rá 180-an, akkor is ritkán fordul elő, hogy akár egy pofon is
elcsattan. Ha viszont 150 idegen csimpánzt bezsúfolnánk egy buszba, egy sem
érkezne élve a végállomásra, mert ha meglökik, azonnal csap, nekiesik az
idegennek.”
Mindjárt „bebizonyítja”, hogy állítása igaz:
„A melbourne-i
állatkertben”, folytatja
Etológusunk, „páviántelepet [?] akartak
létesíteni. A 30-40 különböző helyről
összeszedett [?] majmokból két perc alatt
üvöltő, verekedő, vérző gombolyag
lett. A hímek meg akarták szerezni a nőstényeket,
egymásnak estek, széttépték
őket, fél nap múlva halt meg a legutolsó.”
Mélyen tisztelt Professzor
Úr! Ön, etológus
létére, hogyan képzeli, hogyan hiheti el ezt a
zavaros páviántörténetet? Hiszen
egy etológus még harminc-negyven egérkét se
zsúfol „csak úgy” össze egy
terráriumba! Gondosan feljegyzi, hány darab egeret,
patkányt, hörcsögöt vagy
épp tengerimalacot használ
kísérletéhez. Feljegyzi a korukat, a
színüket, a
nevüket, vemhességük idejét, de még a
súlyukat is! Pedig ezek a tízezerszám’
szaporított állatkák nem is képviselnek
valami nagy – pénzben kifejezhető –
értéket. Egy-egy pávián viszont komoly,
pénzben is kifejezhető értéket jelent.
Különben – hadd kérdezzem meg – milyen
páviánról van szó? Hiszen Etiópia
és
Dél-Afrika között sok fajtájuk él.
Befogásukért akármelyik afrikai országban
sokat kell fizetni. A befogásra szolgáló
eszközök – hálók, csapdák –
ugyancsak
sok pénzt emésztenek fel, nem beszélve az
alkalmazottakról, akik a hálókat,
csapdákat felállítják. Hátra van
még az állatok teherautón vagy vonaton
történő
utaztatása a legközelebbi repülőtérig. A
szállítás is sok pénzt emészt fel,
hiszen az állatokat külön-külön ketrecekben
kell szállítani, nehogy még a
melbourne-i állatkertbe érkezésük előtt
széttépjék egymást.
Külön-külön
ketrecekben kell őket zárni a repülőgépen is –
jó távol egymástól –, hiszen
ezek a gyilkos bestiák még a rácsokon
átnyúlva is halálos – darwini –
párviadalra kelnének, ha már az állatkertbe
érkezésükkor is az volt az első
dolguk, hogy széttépjék egymást…
Egy ilyen
gyűjtőexpedíció bizony sok millióba
kerül, ennyi pénz talán a gazdag
Ausztráliában is számít… Nem, dehogy
számít,
hiszen az összegyűjtött állatokat ömlesztik, ezek
összeverekednek és az utolsó
szálig megdöglenek…
Tisztelt Nagy Etológus! Az
ön kurzusain
„orvostanhallgatóktól kezdve
agrármérnök vagy matematika szakos
egyetemistákig
sok mindenki tolong”, ahogy ezt az Önről szóló
újságcikk állítja. Ön tényleg
elhiszi, amit mond?
***
Látod, kedves
Öcsém! A butaság, a vakság és a
hazugság uralja napjainkban is az Ember
származásának filozófiáját.
Kutatók
figyelik hajnaltól késő estig esztendők, évtizedek
óta a csimpánzokat és a
többi emberszabású majmot, de senki sem veszi
észre, hogy köztük és köztünk
sokkal nagyobb különbség van, mint amit a mezei
és a házi nyúl között
láthattunk. Igaz, csupa olyan dologról van szó,
amiről nem „illik” beszélni.
Pedig három olyan tulajdonságunk van, ami kizárja
rokonságunkat az emberszabású
majmokkal:
1. A hányás.
Akárhogy kerülgetem, csak
le kellett írnom ezt a csúnya szót.
A hányás fontos védekező eleme az ember
szervezetének, amellyel a gyomorba került emészthetetlen, túl sok, vagy éppen
mérgező anyagot eltávolítja.
Az alkoholmérgezett ember
kihányja
gyomortartalmát, a gombamérgezés is
hányással – hánytatással –
folyik le,
akárcsak a fagylaltmérgezés, vagy ha valaki
„telezabálja” magát valami nehéz,
zsíros étellel.
A majom nem tud hányni. Nem is fog
„odafejlődni”, hiszen a nála „fejletlenebb” kutya, macska is kihányja az
emészthetetlen vagy mérgező gyomortartalmat.
2. Az izzadás.
Ez hőháztartásunk nagyon
fontos része. Az izzadással, állandó párologtatással szabályozzuk
hőmérsékletünket, hogy testünk Celsius szerint mért ideális hőfokon maradjon:
36,5 fokon. Harmincnyolc fokon már betegek vagyunk, a negyven fok már
életveszélyt jelent, de akkor is fenyeget a halál, ha harminchat fok alá
hűlnénk!
Hűvös szél kerekedik,
megborzongunk, mert
verejtékmirigyeink összehúzódnak.
Tomboló nyári hőségben szinte fürdünk az
izzadságban: verejtékmirigyeink kitágulnak,
folytonos párologtatással tartják
testhőmérsékletünket az ideális 36,5 fokon.
A majom azonban nem izzad!
3. Testünk idegrendszere háromféle mozgást irányít:
a) Akaratunktól független mozgások: dobog a szívünk, dolgozik a vesénk, akaratunktól függetlenül üríti váladékát az epénk, hasnyálmirigyünkről csak akkor tudunk, ha cukorbetegek vagyunk. Sorolhatnám mirigyeinket, amelyek mindegyike akaratunktól függetlenül működik.
b) Akaratunktól függő mozgások:
akaratunktól függ, hogy megyünk, sétálunk, futunk, beszélünk, vagy éppen
dolgozunk.
c) Akaratunktól félig függő mozgások. Ezek a
legfontosabbak mostani beszélgetésünkhöz.
„Farkasszemet” nézhetünk valakivel, de
előbb-utóbb pislognunk kell, hiszen ha időnként nem pislognánk, kiszáradna
szemgolyónk; megvakulnánk. Lélegzetünket is visszatarthatjuk néhány
másodpercre, fél percre, de levegőt kell vennünk, különben megfulladnánk!
Székletünket, vizeletünket is
visszatarthatjuk ideig-óráig. Ez az a tulajdonságunk, amely végképp
megkülönbözteti az Embert a majomtól!
A majom ugyanis akaratától függetlenül akkor
üríti székletét vagy vizeletét, amikor vastagbele utolsó traktusa, vagy a
hólyagja megtelik. Záróizmai akaratától függetlenül működnek
Nem is kell magyaráznom, kedves Öcsém, hogy a
három biológiai eltérés közül a
harmadik is elegendő ahhoz, hogy kimondjuk:
A majmokkal semmiféle rokonságban nem vagyunk, biológiai másságuk lehetetlenné teszi, hogy a majmok elinduljanak az emberré válás útján, vagy hogy „unokatestvéreinknek” nevezzük őket.
Majd „kifejlődik” ez
a
tulajdonságuk? Ugyan, kedves Öcsém! A
majmoknál „fejletlenebb” kutya, vagy a
macska is szobatiszta! Ez nem fejlődés kérdése. A
hörcsög „csak egy butuska
rágcsáló” a mi – szubjektív
– megítélésünk szerint, agyának
teljesítménye nem
is hasonlítható egy kutya vagy egy csimpánz
agyának teljesítményéhez. Hanem
ennek a butuska rágcsálónak összkomfortos
lakása van! Szobatiszta! Ás magának
egy jól kibélelt hálóhelyiséget, egy
éléskamrát, amit feltölt télire
való
eleséggel: búzával, árpával –
és ás egy illemhelyet!
El is felejtettem! A lajhár! Ígértem, hogy
visszatérek erre az állatra!
A lajhár –
mint tudjuk – a
legbutább, a legtunyább, a legelmaradottabb
emlősállata a világnak. Mégis, a
világ legesleglustább élőlénye, ha
szükségét érzi, megkeresi a
kiválasztott
fáját, lemászik ennek a fának a
tövébe és ott végzi el a dolgát! Csak
a majom,
az emberszabású majom képtelen erre!
Kedves
Öcsém! Azt hitted, a Vasfüggöny
lebontásával
új, tiszta eszmék áramlanak
hazánkba… Tévedtél, tévedtünk
mindnyájan. A „szabad
világot” is a százesztendős, elavult,
régesrég cáfolható
materialista-darwinista eszmék uralják. Imitt-amott mer
valaki nagy levegőt
venni és kimondani, amit Robert Jastrow csillagász:
„A
természettudós számára,
aki az ész hatalmába vetett hitben élt, a
történet rémálomként ért
véget.
Legyűrte a nemtudás hegyeit, sikerült felkapaszkodnia a
magasabb csúcsra és
amikor feltornászta magát az utolsó
sziklamagaslatra, ott csapatnyi teológus
köszönti őt, akik már évszázadok
óta itt csücsülnek.”
Érdemes elgondolkodnod, kedves Öcsém, Jastrow
sorain…
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!